Craciun in Za Sud (I)

Standard

Camera 360Da, stiu nu am mai scris de ceva timp, dar am fost stoarsa de oboseala. Si in plus mai sunt si senila. Atat de senila ca uit ca am un blog si actualizez numai pagina de FB a blogului. Dar, ma adun eu. Si sper sa elimin oboseala fizica si psihica, dar si grasimea de pe ficat, toate adunate in aceste ultime zile de 2013, dar ma adun eu, cum ziceam, ca am material pentru inca vreo ‘enspe ani. Zau asa!

Acum sunt in Sud. Za Sud-Vest. Sudul-Vestul Frantei, acolo unde as vrea sa-mi hodinesc oasele cand oi fi batrana si la menopauza😉. Am si uitat ca garçonul a taiat curentul (tot curentul, de la contuarul electric) la castelul nostru de la Versailles. Adica si ditamai frigideru’ + congelator cu carnuri. Povestea e simpla: Cand sa ne punem la drum spre Sud, eu, ca o grijulie ce sunt, am facut bagajele, am bagat pe Zapping in cusca si hai sa purcedem. Dar nu inainte sa scot tot ce e prin prize. Domnul Garçon, ca sa ma scuteasca de aplecat dupa prize: „Oprrrrresc eu totul de la contuarrrr”. Pe drum, dupa vreo 4 ore de condus, imi dau seama ca si frigiderul e pe off. Ca doar nu s-o alimenta de la soare (si chiar si asa, la cat soare e la Versailles, ar fi mort demult). Si uite asa, cand ne-om intoarce om gasi un miros de hiena moarta de 5 saptamani in frigider. „Macarrr nu mai trrraim cu frrrica cafetierrrei in prrriza”, vorba Dansului. Are si el dreptatea lui, ca eu mereu am impresia ca o las bransata. Senila, v-am spus😉.

Aici, in Sudul Frantei, in primele zile de vizita am creierul in formol. Pe relanti spre Off. Nu stiu, o fi aerul, dar pana imi intru in ritmul de aici (adica mancat, dormit, citit, uitat la TV, plimbat, iar mancat si dormit – program in functie de vremea ultimelor zile), sunt legumus. E bine. Dar si rau. Ca ma obisnuiesc si apoi la castel nu e aceeasi viata. Nu plec mai hodinita de aici, ca la cat ficat de rata bag, mai ca-mi creste inca unul si incep sa macmac.

Am ajuns pe soare, apoi s-a anuntat furtuna, apoi a fost o furtuna, acum ploua, a fost si soare, da’ iar ploua. Vreme de baut o cafea la semineu si uitat la un film bun, sau uitat la bradul luminat. Sau uitat la tavan, de ce nu?

Cu Zapping, mini-vacanta in Sud devine ceva mai palpitanta: tragi de el sa iasa din camera ( ca e antisocial animalul), si daca iese se scuipa cu catelul; si apoi cu regina casei, pisica Baghera de 18 ani. A doua zi realizezi ca antisocialul are si ceva purici, ceea ce il face sa devina si mai apatic. Apoi ritualul se repeta: „pupaturi” cu pisica si catelul. Fara purici, sa speram.

De cand am poposit pe meleaguri, am reusit sa fac 2-3 treburi (sa nu uitam ca sejurul nu s-a terminat). Pai a fost vizita la Maison Francis Miot . Un nene mustacios,  autodidact, pasionat de dulceturi, ciucolate si nu numai. Si ce iese din manutele lui, e orgasmic de bun. Omul stie foarte bine sa joace cu marketingul si da nume destul de kinkinoase bunatatilor, nume inspirate din varietati de fructe ale padurii si nu numai: Dulceata „Curulet de inger„, „Coitele Papei„, „Inima dragostei„, etc. In plus, omul este arhipremiat si numit Campion al Lumii si Cel Mai Bun Factor de Dulceata al Frantei😉. Din pacate nu am putut vizita si muzeul, pentru ca era inchis. Avand in vedere numarul monstruos de clienti, cred si eu…

Apoi, dupa o alta masa burdusita cu foie gras si vinoase, ne-am pus pe miscare prin sat. Ca sa stiti, aici satele sunt extrem de „pline de viata”. Pe langa faptul ca aici gasesti la frizerie la banca, evenimentele de la „caminul cultural”/ Maison Carrée/Hôtel de Ville sunt multiple (in curand, pe blog). Cum ziceam, am iesit sa vizitam cartierul satului, casele impodobite de lumini. Am gasit reni luminati, Mos Craciuni &co, si l-am gasit si pe domnul Lulu. Bunicul Lulu, a carui casa este o adevarat atractie a regiunii in fiecare an. Pregatirile incep cu o luna inainte si fiecare obiect, oricat de mic ar fi, este pus „acolo” dintr-un motiv nume, pentru a contrui o poveste care face parte dintr-un maaaare basm. Pe toata perioada Craciunului, bunicul Lulu asteapta vizitatorii in porta, cu povesti si multumiri de vizita. El se ocupa si de Sarbatoarea Satului, o petrecere care dureaza 3 zile, plina de parade, muzica si dans. O feerie!

In ziua urmatoare, a urmat piata. Cu branzeturi, jamboane si verdeturi mii de laproducatorii/artizanii din imprejurimi. Si cum e obiceiul de Craciun aici, batranii satului se aduna in jurul fantanei din piata si canta, ridica in slavi nasterea lui Iisus Hristos. Si tot centrul satului rasuna. Incercau batranii sa racoleze tinerii, dar nu prea au avut sorti de izbanda, semn ca traditia are sanse mici sa se perpetueze😦. Ca mai bine e sa bagi o Rihanna miorlaita si afona, nu-i asa? Iac Iac!!!

Ajun. Ajunul Craciunului. Pe la 7 seara am fost la slujba de Craciun. La o biserica dintr-un sat din apropiere. In rit catolic. Sunt ortodoxa din nastere, dar imi face mare placere sa merg slujbele catolica. Aici, copiii satului au facut „Spectalolul Nasterii Domnului”, o reprezentatie care de fiecare data imi da fiori pe sira spinarii.

Cum porcul nu-si are locul pe masa de Craciun in Franta, cu atat mai mult in Sud, fructele de mare si-au facut de cap in farfuriile noastre. Si uite asa, printre creveti, merci, stridii, pahare de vin alb si discutii politice, se strecoara si Mos Craciun pe geam cu sacul de cadouri. Pe furtuna, saracul Barbos, ca in Sud vremea isi face de cap. Ca cand stai intre Pirinei si Ocean, esti cu o buca in Rai si cu cealalta in balta:)))).

Masa de Craciun aici incepe pe la 12 la amiaza. Cu bunici, unchi, surori, frati, strabunici si (stra)nepoti. Si pisici si caini, desigur. Unii mai sociali, altii anti, ca Zapping, dar plini de purici.

Si incepem cu aperitivul cu carnati uscati, jambon cu prune uscate, somon&co. Trecem si la masa, cu supica de bostan (yummyyyy), curcan +curmale +stafide, si o buturuga rostogolita prin dulceata de Craciun si ciocolata. Si esti… dead. Ficatul s-a umflat. Mai bagi si niste sampanie, ca doar ai nevoie de bule😉. Si te arunci pe caneapea ca sa desfaci cadourile de la Mos Barbos, ‘al de a intrat pe geam cu seara inainte. Si uite asa mai uiti de ficatul cat banita cand vezi ca Mosu’ Craciunu’ te iubeste rau de tot si prin mormanul de carti, cercei, parfumuri (Love, Chloé – care imi aminteste de verile cu parintii pe malul Marii Negre), gasesti bilete la un spectacol la Moulin Rouge. Cu sampania in meniu, desigur!!! Si uite asa iti dai seama ca anul 2014 o sa fie muuuuult mai bun decat 2013! O sa fie mai cu jupoane si avant😉

About Nicol

Am vrut sa ma fac educatoare pe la 3 ani. Apoi doctorita. Pe la 14 ani am decis ca vreau sa ma inchid intr-o manastire, sa ma calugaresc. Asa mi-a venit. Am picat examenul de la seminarul teologic de la Agapia din cauza matematicii (?!) Mereu am fost bata la mate. Dupa am facut un liceu de mate-fizica (!?). Da, stiu. WTF Dupa ce am castigat un concurs de creatie organizat de un ziar local, am decis ca menirea mea e sa scriu. Si nu m-am mai oprit. Am facut jurnalism, dar mai multa filosofie. Mama mi-a zis ca o sa mor de foame cu jurnalismul meu si ca era mai bine daca imi placea matematica, ca aveam locul asigurat la o banca. Am fost o rebela! Am scris de la politica si economie, la religie si sex, de la dragoste nebuna la divertisment si iar sex. Nu am murit de foame. Dupa o vizita in Germania, m-am decis sa las Romania in urma. Si am ajuns in Paris, unde m-am decis sa fac si un master. Am vietuit in cel mai glamour oras gri de pe planeta fix 5 ani, dupa care, in septembrie ( pe 1 septembrie) 2016 m-am mutat la Toulouse, mai spre sud-vest, la soare, mai aprope de Spania, ocean si Pirinei. Nu stiu pana cand voi ramane aici, dar imi prieste. Blogul este despre mine, voi, Romania, Paris, Zapping (motanul antisocial cel mai frumos din lune), amour, sex, oameni si animale, intamplari, tandreturi, framantari, vise ce raman sa fie implinite… Luate in ras sau in serios. Dupa situatie. Va invit!

2 responses »

Lasă un răspuns

