De ce este Romania altfel?

Standard

Lucian Boia_ De ce este Romania altfelCateva randuri/idei scrise anul trecut in august (dupa ce am petrecut cateva zile de vacanta in Bucuresti si in Vama Veche). Cu rabufnirile de atunci. Nu s-a schimbat mare lucru din modul de gandire. Si asta e doar inceputul…

Cand am dat peste aceasta carte in libraria din Vama Veche, mi-am zis ca e musai sa mi-o iau. ACUM! Sa aflu de ce Romania este „altfel”. Am devorat-o imediat si am ajuns la concluzia ca Romania este „la fel”. De fapt, d-aia este ea „altfel”.

Socotind si dupa parerea istoricului si autorul cartii Lucian Boia, Romania este altfel decat celelalte tari pentru ca a ramas aceeasi, totul stand in parcursul ei istoric. O fi bine, o fi rau? Pai, dupa capul meu, orice stagnare este un regres, deci nu-mi suna a bine.

Romanul a ramas la fel de supus ca in vremea ocuparii otomane, la fel de descurcaret ca pe vremea lui Ceasca, deloc capabil sa reactioneze in grup, incapabil sa respecte niste reguli de baza. Nu vreau sa generalizez, pentru ca asta ar fi o cretinitate. Cunosc romani delasatori si romani care muncesc de rup, dar daca tragem linie, neghina e mai multa ca orezul…

Lucian Boia spune ca Romania a fost modelata de istorie, romanii au fost modelati de istorie. Dar oare nu romanii au facut ca istoria sa existe? Nu ei au scris-o? Eu inca mai am incredere ca se pot face schimbari, desi, din pacate, e prea multa coruptie, in pozitiile cheie sunt tot cei care au fost inainte de Revolutie, ceea ce nu a facut decat sa perpetueze obiceiul cartusului de Kent si al pachetului de cafea. Eu cred ca romanul e prea supus, inghite prea mult, e prea ascultator si asta vine de multe ori din incultura. Sau din lehamite, resemnare.

Tara asta mica si minunata ocupata de otomani, habsburgi si rusi a fost nadusita secolele la rand si mereu a reusit sa supravietuiasca. Pentru ca are norocul sa fie nascuta cu instinctul de supravietuire. Poate asta e cel mai de pret dar. Din pacate, nu prea stie sa profite la maximum de el. Sa si avanseze, nu numai sa ramana pe linia de plutire: sa mai ia 10 guri de apa si una de aer. E obosita pentru ca bate pasul pe loc. Se mai trezeste unul sa iasa din rand, dar sunt prea multi cei care prefera „zona de confort”. Confort, care de fapt nu e confort. E apatie.

Am imprumutat mult de la altii si am daramat mult, ca uneori parca nu mai stim care ne este identitatea. Ma uit la francezi: pai ei tin la edificiile lor culturale cu dintii si le reconditioneaza si incearca cu orice pret sa le tina „in viata”, pentru ca stiu ca este ceea ce ii reprezinta, este al lor, IDENTITATEA. La ei demolarea unei cladiri vechi este socotita o crima. La noi, punem termopane albe la casa batraneasca de 100 de ani, slutind-o. Ne lipseste continuitatea, coerenta, perseverenta.

Din afara, Romania este inca o tara „cu frica de Dumnezeu”. Poate prea credincioasa la cate biserici exista pe metru patrat.  Uita sa mai construiasca scoli si spitale. Imi place sa cred ca exista cineva acolo Sus care are grija de mine, dar acel cineva nu imi baga in traista. Daca fac bataturi in genunchi de la rugat la el, alea nu se vor vindeca de la sine. Si nici nu ma vor invata cum sa ajung astronaut, de exemplu. In Romania se construiesc biserici in care slujbasii imi spun sa ma duc cu maruntisul la piata, sa nu vin la ei pentru ca nu au nevoie de el (mi s-a intamplat acum 4 ani, la o biserica din cartierul Titan, Bucuresti). Are oare nevoie Dumnezeu de atat de multe case? E doar o forma de manipulare a celor creduli. Eu daca vreu sa ma rog, ma rog si mergand pe strada, la toaleta sau cand merg la piata. Ca doar Dumnezeu este omniprezent, atotstiutor si atotcunoscator.

Ma bufneste rasul (si nervii) cand ii vad pe cei de la transporturi in comun de la Paris, de exemplu, ca fac greve din 3 in 3 luni. Pentru ca stiu ei bine de ce fac greva: obtin mai mereu ce au dorit. Pentru ca aici nu se face greva pana la pranz si dupa se merge la bere (cum am prins eu o greva la metroul bucurestean acum vreo 3-4 ani). Nu, tataaaa!

„Capul taiat sabia nu-l taie” este o vorba veche si, totodata, o practica actuala in Romania. Sa luam o situatie: Romania. 2013. Persoana, 53 de ani, cu aproape 30 de ani pe cartea de munca. Lucreaza pe 650 lei/luna la o firma de paza. Nu ii convine sitiatia, dar inghite. Lucreaza si 12 ore/zi, fara a fi platit in plus. Seful ii repeta fara incetare, ca o picatura chinezeasca,  ca daca nu ii convine situatia, poate pleca, sunt destui tineri care asteapta la usa sa-i ia postul. Si apoi cine-l mai angajeaza la 53 de ani? Si se supune. Chiar daca nu a incercat alte piste, se increde in vorbele aberante ale sefului, accepta ce spune, fara a reactiona. De ce ai face una ca asta? De unde vine supunerea asta oarba si acceptarea mizeriilor? Din frica? Din lehamite?

De ce este mai usor sa te supui decat sa infrunti nedreptatile? De ce cultura compromisului este la putere? Unde sunt principiile? Am iesit din comunism de peste 20 de ani, de ce inca mai traiesc cu impresia ca trebuie sa accepte ceea ce li se baga pe nas? De ce pilele inca mai sunt la putere? Imi amintesc si eu pachetul de Kent de pe vremea lui Ceasca, ala care rula de la doctor la profesor si apoi iar la doctor si tot asa. Si acum mai exista tehnica, numai ca pachetul de Kent lung a fost inlocuit cu spagi mai consistente etc.

Omul are capacitatea de a uita si de o lua de la capat. Romanul pare sa ignore capacitatea asta. Experientele te invata. Noroc (sper) cu generatiile care vin. Si putinii care sunt deschisi la minte si au capacitatea sa vada dincolo de praful actual din Romania. Eu am incredere in ei/noi. Ca putem sa punem punct culturii supunerii si ” la folie de grandeurs”. Sa facem cunoscuta identiatea Romaniei si sa dam frau liber solutiilor colective. Macar sa incercam sa iesim din starea asta „intermediera” in care suntem inglodati.

Ce e specific romanesc? Care ne sunt valorile? Cu ce iesim in fata? Satul? Si ala e impanzit de cei care vin din Italia si il „modernizeaza”, il face kitsch; ma uit la francezii astia si ma minunez cat au grija de ale lor si cum le scot in fata; stiu sa se vanda si romanu’ defileaza cu „frunza verde”….”

Va urma

Credit foto: humanitas.ro

About Nicol

Am vrut sa ma fac educatoare pe la 3 ani. Apoi doctorita. Pe la 14 ani am decis ca vreau sa ma inchid intr-o manastire, sa ma calugaresc. Asa mi-a venit. Am picat examenul de la seminarul teologic de la Agapia din cauza matematicii (?!) Mereu am fost bata la mate. Dupa am facut un liceu de mate-fizica (!?). Da, stiu. WTF Dupa ce am castigat un concurs de creatie organizat de un ziar local, am decis ca menirea mea e sa scriu. Si nu m-am mai oprit. Am facut jurnalism, dar mai multa filosofie. Mama mi-a zis ca o sa mor de foame cu jurnalismul meu si ca era mai bine daca imi placea matematica, ca aveam locul asigurat la o banca. Am fost o rebela! Am scris de la politica si economie, la religie si sex, de la dragoste nebuna la divertisment si iar sex. Nu am murit de foame. Dupa o vizita in Germania, m-am decis sa las Romania in urma. Si am ajuns in Paris, unde m-am decis sa fac si un master. Am vietuit in cel mai glamour oras gri de pe planeta fix 5 ani, dupa care, in septembrie ( pe 1 septembrie) 2016 m-am mutat la Toulouse, mai spre sud-vest, la soare, mai aprope de Spania, ocean si Pirinei. Nu stiu pana cand voi ramane aici, dar imi prieste. Blogul este despre mine, voi, Romania, Paris, Zapping (motanul antisocial cel mai frumos din lune), amour, sex, oameni si animale, intamplari, tandreturi, framantari, vise ce raman sa fie implinite… Luate in ras sau in serios. Dupa situatie. Va invit!

One response »

  1. Si al romanului bucluc?
    … La Adevar, e cam uituc
    De-i scrii ceva sa-i pui de Paste
    Ii suna a cantat de broaste
    Ca el nimic nu recunoaste.

    Doar stim parerea ce o are
    … Cum ca el este cel mai tare
    Cand de fapt in cap e mare!
    De-aceea, eu cred ca in frunza
    O sa tot sufle, Buburuza
    … De nu s-o musca de buza!

Lasă un răspuns

