Vlad Crosman, un bariton roman la Paris

Standard

Vlad CrosmanDaca nu ai citit AICI, trebuie sa stii ca acum cateva saptamani l-am intalnit pe Vlad Crosman, un  bariton roman, un fel de ambasador al patrimoniului muzical francez al secolelor XVII-XVIII... Am stat la un cico la Versailles si am povestit vreo 4 ore despre multe si marunte.

Ne-am dat ca loc de intalnire „acasa la mine”, la Castelul Versailles, in fata lui Louis XIV🙂. Cea mai frumoasa statuie din cate am vazut pana acum. Aveam sa aflu ca este un loc foarte important si pentru Vlad…

Cand a sosit acum trei ani la examen, la Centrul de Muzica Baroca de la Versailles, a venit „in fata” lui Louis XIV. Chiar daca nu avea inca rezultatul la examen, Vlad simtea ca facea deja parte din Versailles, din aceste locuri, chiar daca in sinea lui avea si unele temeri… Si peste cateva zile a aflat ca este admis.

Pentru 3 ani, alaturi de francezi, canadieni, ungari, japonezi etc a facut parte dintre cei 17 tineri, cantareti adulti, ai ansamblului. Vlad a fost, timp de 3 ani, SINGURUL roman care integra acest prestigios centru de muzica de la Versailles.

Vlad Crosman centre de musique baroque versailles

A absolvit Academia de Muzica Gheorghe Dima din Cluj-Napoca cu dubla specializare: canto clasic si regie de teatru muzical. Dupa ce l-au auzit cantand la Cluj, cativa interpreti din strainatate i-au vorbit despre centrul de muzica baroca de la Versailles si Basel. Dornic de un challenge, Vlad a ajuns la Versailles. Cu un program extrem de incarcat in acesti 3 ani si concerte in fiecare joi la Capela Royala a Castelului Versailles, Vlad a avut nenumarate reprezentatii in mai toata Franta, prin Italia, Germania, iar in Romania… doar vreo doua. De ce? Pai sa le intrebam pe cei care se ocupa de institutiile culturale din tara, dar si pe cei de la Paris, meniti sa promoveze valorile culturale ale Romaniei...

In cele 4 ore, l-am ascultat pe Vlad vorbind despre pasiunea colosala pentru ceea ce face. Si cat de mult adora acesata provocare de a fi aici, in Franta, intr-un mediu propice, liber sa se manifeste: „Realizez ca la Cluj, Oradea e o lume mica, in comparatie cu ceea ce e aici la Paris, ceea ce inveti aici, cum inveti, oportinitatile care ti se dau”

Vlad rade cu patos. Din toata inima. Imi spune ca a detestat franceza. Din cauza modului de predare al profei. I-a trecut. A iubit italiana, pe care o vorbeste si acum cu mult drag. Mi-a povestit despre cantecele pe care le aude pe la metrou (semnate de Dan Spataru/Mirabela Dauer) – „Le dau bacsis la cei care promoveaza adevaratele valori muzicale romanesti”. Mi-a vorbit despre Joe Dassin si Paolo Coelho, cliseele francezilor despre romani/rromi („Nu m-am simtit niciodata discriminat, dat la o parte” ), cat de mult ii place sa cante in rusa, italiana si franceza, despre „sofisticatii” francezi, despre diferenta dintre diplomatia „à la françaises” si diplomatia romaneasca si cat de mult i-a luat sa se adapteze, prietetenii muzicieni, dar si despre romanii nu tocmai „de treaba” pe care i-a intalnit aici…

Vlad

Perfectionist, Vlad nu vrea sa se precipite, avanseaza cu pasi mici, dar siguri. Urmatoarea perioada se anunta una plina pentru el, exact cum ii place, plina de provocari: concerte prin Franta si imprejurimi (nu se anunta nimic la orizont in Romania…); chiar daca stagiul la Centrul de Muzica Baroca de la Versailles s-a incheiat, se anunta  o posibila colaborarea prin septembrie;  in toamna incepe masterul in cercetare in muzica baroca la Sorbonna (care va dura 2 ani) si spera sa poata impartasi din ceea ce a invatat, sa transmita mai departe. Tare i-ar placea sa faca o scoala de vara in Romania sau o clasa speciala la o academie de muzica. Si-ar dori sa deschida si un bistro, cu felurite mancaruri gatite chiar de el (am banuiala ca e la fel de bun in bucatarie ca in muzica🙂 )… „Planuri sunt, sanatate sa fie. Mai am multe de facut aici. Ma simt liber, mediul imi prieste, ma pot desfasura. Caut evolutie, nu stagnare”, cum spune Vlad.

Vlad Crosman, 26 de ani, bariton, un talent care are multe de aratat. Eu am incredere!

Credit foto: Vlad Crosman

About Nicol

Am vrut sa ma fac educatoare pe la 3 ani. Apoi doctorita. Pe la 14 ani am decis ca vreau sa ma inchid intr-o manastire, sa ma calugaresc. Asa mi-a venit. Am picat examenul de la seminarul teologic de la Agapia din cauza matematicii (?!) Mereu am fost bata la mate. Dupa am facut un liceu de mate-fizica (!?). Da, stiu. WTF Dupa ce am castigat un concurs de creatie organizat de un ziar local, am decis ca menirea mea e sa scriu. Si nu m-am mai oprit. Am facut jurnalism, dar mai multa filosofie. Mama mi-a zis ca o sa mor de foame cu jurnalismul meu si ca era mai bine daca imi placea matematica, ca aveam locul asigurat la o banca. Am fost o rebela! Am scris de la politica si economie, la religie si sex, de la dragoste nebuna la divertisment si iar sex. Nu am murit de foame. Dupa o vizita in Germania, m-am decis sa las Romania in urma. Si am ajuns in Paris, unde m-am decis sa fac si un master. Am vietuit in cel mai glamour oras gri de pe planeta fix 5 ani, dupa care, in septembrie ( pe 1 septembrie) 2016 m-am mutat la Toulouse, mai spre sud-vest, la soare, mai aprope de Spania, ocean si Pirinei. Nu stiu pana cand voi ramane aici, dar imi prieste. Blogul este despre mine, voi, Romania, Paris, Zapping (motanul antisocial cel mai frumos din lune), amour, sex, oameni si animale, intamplari, tandreturi, framantari, vise ce raman sa fie implinite… Luate in ras sau in serios. Dupa situatie. Va invit!

Lasă un răspuns

